måndag 3 mars 2014

Pelargoner, Tomater, Gurka och Melon

Igår trottsade jag vädret och fick med hjälp av ett litet element upp värmen till +6 i växthuset, burr.
Ja, det var lite ruggigt men jag är ju så sugen på att vara där!
En del av Pelargonerna, fler Mårbacka, Kärlekspelargonen Calliope och några hängpelargoner som verkar ha överlevt vintern fick ny mumsig jord. Jag kör med Blomsterlandets yrkesodlarjord, tror den blir god för dem.
När sju stycken var klara regnade det så mycket ute och i köket ropade laxen och ville bli tillagad så då tog jag en paus. Kanske kan jag hinna med några ikväll...

Eftersom att jag vet att hela nästa helg går till annat än fröer och trädgård så kunde jag inte hålla mig längre och idag har jag sått mina tomater, 5 olika sorter, samt citrongurka, frilandsgurka och melon.
Jag har försökt att hålla ned antalet sådda frön och jag är riktigt nöjd med min fina "så karta".
Spänning, spänning. Alla tomatfrö är sådana som jag själv har tagit vara på från förra året. Gurkfröna har jag köpt på Tradera och melonfröna kommer från en melon som vi smaskade på förra veckan.
Jag har ingen aning om det går att så såna frön med framgång, men det kommer att visa sig.
Jag har planer på att köpa mig en melonplanta lite längre fram också.

 
Gro, gro lilla frö

 
För övrigt så har Lobelian börjat titta fram.
Oj, så söta och små de är.
Men det ser ut som om jag lyckats sprida fröna bra i krukan.
De krukorna bottnade jag med yrkesodlarjord så de skall jag förhoppningsvis slippa att plantera om.
 
Ha det gott!
//Spindellilja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar